Gânduri de duminică seara-Cunoaştere versus timp

Am luat o cină diafană, cartofi prăjiţi cu friptură, la urma urmei peste tot în lume se prepară delicatese felurite, dar lumea ajunge să mânănce tot cartofi cu friptură.  După aceea am băut un vin roşu, gros, pământiu. Am vizionat un film, pe care l-am mai văzut înainte. Prima oară când am văzut filmul ăsta mi s-a părut o porcărie, acum parcă a fost mai digerabil. Da, am urmărit pe HBO, „Twilight”.

În film e vorba despre adolescenţi şi vampiri pe scurt, nu e cine ştie ce, dar tema filmului m-a făcut să mă gândesc la imortalitate, la posibilitatea de a fi nemuritor. Cred că multora le-ar plăcea să fie nemuritori, dar din cu totul alte motive decât cele pentru care eu aş trăi veşnic. Multora le este frică de moarte şi doar pentru faptul ăsta ar dori să trăiască la nesfârşit, la urma urmei cu toţii suntem umani, nu am de ce să-i desconsider pentru acest gând,  meschin în opinia mea. De fapt, mie nu mi-ar plăcea să trăiesc o veşnicie, la un moment dat m-aş sătura să-i tot văd pe cei dragi mie stingându-se unul după altul, după o perioadă nu aş mai găsi resurse să o iau de la capăt, presupunând că nu dobândesc o altă conştiinţă, alterată.

Eu aş vrea să trăiesc mai mult decât o viaţă de om pentru că realizez că într-o viaţă nu dispui de tot timpul necesar ca să realizezi tot ceea ce-ţi propui. Mi-aş dori să fiu pe rând istoric, geograf, pictor, compozitor,  arhitect, sculptor, inventator şi nu în ultimul rând tată de familie, pentru o singură viaţă nu ai timp nici măcar pentru una dintre acestea, să te dedici şi să realizezi acea perfecţiune desăvârşită a unui ARHITECT, a unuia care CREEAZĂ.   

Poate că-mi doresc cu o patimă prea mare să las ceva în urmă, să fac în aşa fel încât trecerea scurtă să nu rămână fără nici o semnificaţie  pentru urmaşii mei. Îmi doresc poate mult prea mult să dau o însemnătate vieţii, timpului meu. Îmi doresc să aduc ceva nou conştiinţei umane, să ajut la progresul umanităţii, cât de mic şi de nesemnificativ ar fi, doresc să las o moştenire cult-urală, să-mi aduc aportul la dezvoltarea noii conştiinţe umane.

Cunoaşterea versus timp, iată adevărata sfidă a intelectului. Aşa cum spunea Noica, intelectul nu e o asimilare, e o alterare, pentru că în urma acumulării de nenumărate cunoştinţe în diverse domenii, nu faci altceva decât să alterezi o conştiinţă barbară, brută,  cu informaţie externă. Se spune că un om informat e un om puternic, dar eu sunt de părere că cu cât ştii mai multe, cu cât deţii mai multă informaţie, cu atât ajungi mai tare sclavul propriilor gânduri. Adevărata libertate e ignoranţa.

Doar un ignorant se poate bucura cu adevărat de viaţă, pentru că un ignorant se bucură de viaţă aşa cum e ea. Unui ignorant îi trebuie doar o masă copioasă şi o bere rece ca să se simtă fericit pe deplin. Un ignorant nu se preocupă cu gânduri inefabile precum moştenire culturală, bagaj informaţional, pătrundere de secrete şi descoperire de noi înţelesuri ale vieţii. Orice tip de filosofie pentru un ignorant e deasupra înţelegerii lui, deci o nebunie pentru cel care măcar se străduie să înţeleagă puţin mai mult decât plăcerile frivole ale vieţii.

Cunoaşterea fie ea mediată, intuitivă, logică, empirică ori riguroasă, e vitală omului şi omenirii. Învăţatul e procesul prin care se dobândeşte cunoaştere,  însă învăţatul necesită timp, şi din păcate implacabilul timp face ca fiecare individ să o ia de la capăt, pănâ când va fi posibilă o moştenire genetică informaţională, sper ca acesta să fie adevăratul scop al clonării, idealul care se urmăreşte a fi realizat. Deşi fiecare are propriul său mod de a învăţa şi dacă nu respecţi reţeta, dacă omul s-ar naşte învăţat, produsul ar putea fi alterat încă din concepţie.

A cunoaşte nu înseamnă acelaşi lucru cu a şti. Cunoaşterea implică mult mai mult decât deţinerea de informaţii, cunoaşterea înseamnă să spargi bariere informaţionale de nepătruns prin intuiţie şi logică cu ajutorul perseverenţei şi al stoicismului. Mama reuşitei e perseverenţa, tatăl reuşitei e stoicismul, cunoaştere a este cheia. Ca să descifrezi taine, trebuie să ai indicii. Indiciile pot fi găsite uşor pentru o minte perspicace şi un spirit de observaţie fin, acestea sunt simţuri care se pot educa.

Dar cunoaşterea e şi gând, imaginaţie, putere de păatrundere, de introspecţie, spirit analitic şi critic.  Omul nu poate fi altfel decât subiectiv în gândurile sale, o amăgire mai mare decât a afirma că cineva poate fi absolut obiectiv nu există. Singurul gând obiectiv este sentimentul. Omul nu poate cunoaşte decât prin simţurile sale, intelectul e doar un moderator. Sentimentul e adevărata cunoaştere şi singura de care e capabilă omul. Sentimentul e darul pe care Divinul i l-a dăruit omului pentru a se ridica deasupra celorlalte bestii ale naturii. Prin sentiment am dobândit cunoaştere, numai cu ajutorul sentimentelor ne putem numi o comunitate. Numai un sentiment nobil poate forma o elită. Fără de sentiment ne-am fi găsit în acelaşi stadiu în care existam ca fiinţe în preistorie. Sentimentul a dus la conştiinţă, conştiinţa a dat naştere gândului, gândurile s-au adunat în intelect, intelectul s-a cristalizat în ştiinţe şi atunci omul i-a spus ştiinţei de orice fel: cunoaştere. Sentimentul s-a împletit cu intuiţia şi atunci s-au născut profeţii, sentimentul s-a împletit cu senzaţia şi atunci s-au născut druizii, vracii şi şamanii, sentimentul s-a împletit cu percepţia şi atunci s-au născut înţelepţii.

Timpul risipeşte cunoaşterea, odată cu descoperirea calculatorului avem ocazia să comprimăm cunoştinţele, să le stocăm şi să le distribuim tuturor, o şansă de progres de neegalat. Calculatorul ne ajută să dobândim timp prin cunoaştere, dar timpul aleargă tot mai repede.

3 responses to “Gânduri de duminică seara-Cunoaştere versus timp

  1. Pingback: Inocentul – XXIV « Ioan Usca

  2. Propune culoarea orasului tau pe http://www.1001culori.ro ! Pentru sanse maxime, incarca in fiecare luni poza ta preferata, care reprezinta o culoare din Brasov si/sau Sibiu si intra in competitia pentru a gasi cea de-a 1001-a culoare! Nu uita sa le spui prietenilor sa te voteze, comenteze sau sharuiasca pe retele sociale pentru a castiga la una din cele trei categorii!

    Athe@ 1001 culori | colors
    As_colors@yahoo.com
    http://www.1001culori.ro

  3. deci chiar daca ii vei vedea pe cei dragi cum mor se pare ca nu o sa te plictisesti traind vesnic…din moment ce iti plac atatea meserii…

Lasă un răspuns

