Poker face

Modelul structural al lui Freud include cele trei părţi ale conştiinţei umane ego, id şi super-ego. Bun, acestea sunt cele trei componente care compun într-un tot unitar aparatul structural psihic uman, dar conştiinţa, sau cel puţin gândirea cognitivă, aparatul care se ocupă de procesarea de informaţii la nivel conştient se împarte la rândul său în alte trei părţi.

Să mă exprim altfel, fiecare din noi are trei planuri pe care gândeşte şi acţionează ca atare. Aceste planuri sunt roluri pe care ni le asumăm în societate în conformitate cu statutul pe care îl ocupăm şi pe care îl credem că ne este atribuit de către cei din jur.

Fiecare din noi are trei feţe, sau măşti pe care le purtăm în societate, dacă vreţi să le spunem aşa. Avem o mască pe care o purtăm  atunci când suntem cu prietenii, cu colegii, cu colaboratorii, avem o mască pe care o purtăm în relaţia noastră cu autorităţile, cu cei de rang superior şi  mai avem o mască pe care o purtăm atunci când suntem în mijlocul celor dragi, a familiei, împreună cu iubita, cu părinţii sau cu copii noştri.

Dar sufletul nostru are o a patra dimensiune, care nu este neapărat o mască, dar pe care o cunoaştem doar noi, aceea este dimensiunea Eului nostru profund, celălalte sunt doar de suprafaţă. Acolo, în profunzimile gândirii noastre doar noi ştim cum stau lucrurile cu adevărat, acolo judecăm faptele, de acolo izvorăsc sentimentele şi acea latură lăuntrică o ştim numai noi, nu spunem nimănui ce se întâmplă acolo, nu dezvăluim nimănui din secretele noastre atât de preţioase nouă.

Sufletul are multe camere, dar pentru uşa care dă în cea mai ascunsă dintre ele avem doar noi cheia să o descuiem şi aproape niciodată nu lăsăm pe nimeni să intre nici măcar să arunce o privire.

One response to “Poker face

  1. Interesanta abordare… Totusi eu cred ca doar in momentul in care vom renunta la masti vom fi pe deplin impacati cu noi insine si cu sufletul nostru. Eu am reusit, pana la urma, sa descui si cea din urma usa a sufletului meu pentru iubirea vietii mele. Nu numai ca l-am lasat sa arunce un ochi, am deschis usa larg si am lasat si lumina aprinsa…

Lasă un răspuns

